21 January 2009

MENUMPANG KELAS RESEARCH METHODOLOGY DI UITM SHAH ALAM

Kelas research methodology dibuat pada hari sabtu & ahad di Uitm Shah Alam. Aku tak tahu pasal kelas ni sampailah k.min & k.aina register untuk PhD mereka di UiTM Shah Alam. Anyway tq k.min cuz bagi info ni. Actually kelas ni ajar yang basic things pasal research tapi boleh la aku gunakan peluang ini untuk menambahkan lagi sedikit dari ilmu yang aku ada ini..dan peluang yang ada tidak aku sia-sia untuk berinteraksi dengan para pensyarah yang memberikan lecture mereka. Tq PM Parmjit & PM Chan..So berkorban la weekend selama beberapa minggu ni..Kami bertolak dari Perak seawal jam 5.00 pagi dan kelas bermula pada jam 9.00 pagi. Solat & breakfast di Tapah

Pengajaran dari kelas minggu lepas:

Test of reliability of questionaire (Cronbach Aplha) - delete items below than 0.6 0r 0.75 cite depend on the previous scholar (pilot test)
missing value - kalau angka more than 9 maka missing data mesti letak 99 begitulah seterusnya
negative statement - strongly agree = 1, Agree=2, neutral=3, Disagree=4, strongly Disagree=5
positive statement - Strongly Agree=5, Agree=4, neutral=3, disagree=4, strongly Disagree=1
Instrumens reliable but not necessary valid
Instrumens Valid and must be reliable
An Independent Variables - treatment/cause
Dependent - the outcome or effect of the IV

Scales of measurement : nominal, ordinal, interval & ratio.
Wut is the differences between interval & ratio? face value ( say O to suhu...0 ada makna so ianya adalah interval data, ratio = ketinggian)


Tapi yang pasti data -data aku merupakan data ordinal dan nominal (atas pandangan expert). Soalan kajiselidik perlu kepada content validity/face validity/construct validity according pd Dr Chan sermai 7 org tapi aku cuma minta pdgn dr 4 expert..aku perlukan pengesahan mereka utk dilampirkan pada thesis aku..for the evidence that my instrumens is valid.

1 comment:

Win said...

Salam Betty, harap2 akan ada lagi knowledge sharing ni ye..c ya -k win